Fraskriver seg alt ansvar dersom du skulle føle deg truffet... det er bare å la være å stå i veien.

onsdag 7. oktober 2009

Åslow



Nå har jeg riktignok vært her noen dager, så de traumene som følge av reisen bort har roet seg. Å ta nattoget til Oslo skal jo være en grei sak, selv med hund på slep. Du går inn på toget, får goodiebag med ekkelt teppe, øyelapp, ørepropper og oppblåsbar pute. Du kaster den enormt dårlige puten og de crappy proppene og erstatter de med boblejakke (noe alle erfarne nattogreisene har med), og iPod. Deretter faller du i dyp søvn og våkner opp i Oslo alt for tidlig en lørdagsmorgen. Den gang ei. 

På stasjonen ser alt tilsynelatende normalt ut helt til toget tøffer inn på stasjonen og det står "Voss" frampå. Så vidt jeg husker er det et stykke mellom Voss og Oslo, hvertfall en anelse over gåavstand. Ingvild snakker med mannen som er omringet av like forvirrede passasjerer som det vi nå er, og han kan fortelle at de arbeider på skinnene, så det blir nok ikke noe direktetog på oss nei! Etter å ha tatt dette toget til Voss, skal to bager, en veske, en pose og en hund sammen med oss inn på en overfull buss som skal ta oss til Ål. Deretter får vi nytt tog til Oslo. Ganske heftig natt, som selvsagt må toppes med at det kommer en lettere hysterisk dame inn på bussen og er *trommevirvel* hypermassivt allergisk mot hunder. Så når Rikke (som da er navnet på Labradoren) da skal ut å luftes på fergen og ut på Ustaoset for å gjøre det en hund må i blandt, må hun med et blikk som kunne drept en blind alligator, flytte seg fram i bussen og hele veien tilbake. Stakkars. mhm. 

Jeg har nå lært at nattog og jeg, vi hører dessverre ikke sammen. Jeg har ikke tatt det mange gangene i mitt liv, likevel har jeg opplevd å bli vekket av et brak midt på natten da toget sporet av skinnene, og vi endte på busser hjem. Der var også hellikoptere innblandet, særs dramatisk. Hvorfor jeg ikke fikk fly de hjem var det ingen som gadd å svare på, men det klagebrevet kan jeg ta ved senere anledning. En annen gang var to av vognene ødelagt og måtte erstattes av russiske krigsvogner. (Du hadde trodd det du og hadde du vært der!) Ja, jeg satt selvsagt i en av de. Deretter dette. Jeg skal også returnere Bergen i nattog, så hvilken suprise NSB har på lager for meg da gleder jeg meg enormt til å finne ut. Jeg tar med kamera i tilfelle det blir mulighet for å spille inn "Snakes on a train". 

Hittil har hvertfall opplevelsene i Oslo vært kjekke. Ingvild og jeg dro for å se brutterns nye leilighet, og for feriens del. Vi har shoppet (så klart), vært i storsalen i Colosseum og sett "Jenten som lekte med ilden" (eller som jeg likte å kalle den, "Jenten som lekte med fyrstikker"), og vi har på nært hold opplevd ting som skjer på undergrunnen sent om kvelden. Sistnevnte var ikke en frivillig attraksjon. Nå er jeg og Rikkadiño alene igjen med Anders, og dagene går i å nyte ferien. I Oslo har de nemlig en merkelig ting på himmelen jeg knapt kan huske å ha opplevd i Bergen. Jeg tror de kaller den "solen" eller noe lignende, ganske så fasinerende!

(Da jeg søkte etter bildet - nei, jeg har ikke tatt det selv med mitt Canon A48LOLkake - var noe av det første som kom opp at "1 av 4 vil flytte fra Oslo". Beklager, jeg kan ikke blame de. Fin by for shopping, god kino, bedre vær, that`s it. Hvis noen da mener det er noe jeg har gått glipp av siden jeg uttaler meg slik - vær så vennlig, kommenter i vei.) 

1 kommentar: